Nechajme to otvorené

Iniciatíva proti zákazu nedeľného predaja

Tím

Michal Hornický
Iva Hornická Pacoňová
Martin Piteľ
Peter Bujalko

Ocenenia

PROKOP 3. miesto

O iniciatíve informovali

TV Markíza (Televízne Noviny, Reflex), TA3, Nový čas, Denník N, Plus Jeden Deň, Pravda...

Pandémia COVID-19 už od samého začiatku zasiahla obchody veľmi tvrdo. Mnohé utrpeli straty, museli prepúšťať a ocitli sa na pokraji krachu. Práve v tom čase predložili poslanci Smeru-SD a ĽSNS nezávisle od seba 2 návrhy zákonov o zákaze nedeľného predaja. Nedeľný predaj by však pre mnohé prevádzky mohol byť šancou, ako dorovnať straty spôsobené koronakrízou a udržať pracovné miesta. Preto sme sa rozhodli verejne zastať sa maloobchodníkov a vytvoriť PR kampaň, ktorá by zamedzila prijatiu zákona zakazujúceho nedeľný predaj.

V máji sa v médiách objavil prieskum agentúry 2muse, podľa ktorého 80 % Slovákov súhlasí so zatvorením obchodov v nedeľu aj po skončení pandémie. Práve tento výsledok bol pre nás signálom, že Slováci uverili politikom. Tí zákon prezentovali ako nástroj, vďaka ktorému budú predavačky viac s rodinami či v prírode. V skutočnosti by však mnohé prišli o prácu.

Aby si verejnosť uvedomila negatíva zákazu nedeľného predaja, rozhodli sme sa tému rozšíriť. Tak, aby sa netýkala len predavačiek. Začali sme poukazovať na fakt, že zákaz nedeľného predaja by zasiahol do práv a slobôd všetkých občanov.

Základným komunikačným nástrojom Iniciatívy Nechajme to otvorené sa stal petičný web www.nechajmetootvorene.sk a profily na FB a IG.

V komunikácii sme poukazovali na mýty a fakty súvisiace s témou a bližšie ich vysvetľovali. Z Iniciatívy sa tak rýchlo stal relevantný zdroj informácií, vďaka čomu sme sa dostali do povedomia verejnosti, prevádzok a zaujali novinárov, ktorí nás pozývali do televíznych diskusií a spravodajských reportáží.

Dôležitou súčasťou kampane boli skutočné príbehy majiteľov prevádzok, predavačov, lekárov, študentov a ďalších, ktorých by zákaz nedeľného predaja negatívne ovplyvnil. Zverejňovali sme ich na webe a sociálnych sieťach odkiaľ ich prevzali viaceré médiá.

Ako médium na šírenie povedomia o Iniciatíve poslúžili aj kamenné prevádzky. Tým, ktoré prejavili záujem, sme zaslali nálepku na výklad. Online užívatelia mohli verejne vyjadriť podporu Iniciatíve zmenou rámu na profilovej FB fotke alebo podpísaním petície na webe.

Aby sme sa dostali do povedomia politikov, stali sme sa aktívnymi diskutérmi v komentároch pod ich statusmi. Aj vďaka tomu nás niektorí verejne podporili či citovali počas rozpravy v parlamente.

Príspevkami na sociálnych sieťach sme zasiahli organicky 442 750 ľudí. Za mesiac komunikácie sme sa objavili v 25 mediálnych výstupoch vrátane Televíznych Novín a Reflexu na Markíze, diskusie v TA3 alebo článku v Novom Čase. Vygenerovali sme mediálnu hodnotu viac ako 100 000 €. Pomohli sme zabrániť prijatiu zákonov a zmeniť názor verejnosti. Kým v máji 80 % Slovákov súhlasilo so zatvorenými obchodmi aj po skončení pandémie, v júni už bola verejnosť rozdelená na dva rovnocenné tábory. A ak by si predavač mohol uplatniť výhradu vo svedomí, 69 % opýtaných by nechalo obchody v nedeľu otvorené